Yeni İçerikler
23 May 2018
HomeMüşteri DeneyimiPerakende Federasyonu Başkanı müşterideki değişime dikkat çekti

Perakende Federasyonu Başkanı müşterideki değişime dikkat çekti

Organize perakendenin en güçlü halkası yerel zincirler, Türkiye Perakendeciler Federasyonu’nun (TPF) geleneksel olarak düzenlediği “Biz Bize” etkinliğinde bir araya geldi. Satış hacmi 80 milyar TL’yi bulan organize gıda perakende sektörünün yüzde 37,7’sini oluşturan yerel zincirler; zorlu geçen 2016 yılının ardından sektörün mevcut durumunu değerlendirmek, gelecek hedeflerine ulaşmak için izlenecek yol ve bölgesel perakendeciliğin önündeki engelleri masaya yatırdı. Antalya’da 3 gün süren organizasyona TPF Başkanı Mustafa Altunbilek, TPF Yönetim Kurulu Üyeleri, PERDER Başkanları ve Türkiye genelinden 200’ü aşkın yerel zincir mağaza yöneticisi katıldı.

“SAYISAL BÜYÜMEYE YARIŞI SEKTÖRÜ TUZAĞA DÜŞÜRDÜ”

Organizasyonun açılış konuşmasını TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek gerçekleştirdi.

Perakende sektörünün duayen isimlerinden danışman ve eğitmen Dr. Tahsin Pamir “Biz Bize” organizasyonunda “Perakendecilik ve Evrim” ve “Perakendecilikte Format Verimliliği ve Rekabet” başlıklarında iki ayrı oturumda sahne aldı. Sektörün farkında olmadan büyük bir dönüşüm yaşadığına dikkat çeken Tahsin Pamir, yaşanan dönüşümle birlikte birçok soru işaretinin de ortaya çıktığını söyledi. Sektörün yaşanan ekonomik gelişmeler ve yoğun rekabetten dolayı geçmişle mukayeseyi sıkça yaptığını belirten Pamir, “Her şeyden önce hayatımızdaki bu değişimi kabul etmeliyiz. Artık işler eskisi gibi değil. Emin olun yarın da olmayacak. ‘Nerede o güzel günler?’ demek yerine dijital çağa hazırlıklı olmalıyız. Kısa bir süre sonra insanlar aya seyahat etmeye gidecek. Dolayısı ile büyük fotoğrafa odaklanmalıyız. Geleceğe hazırlanmalıyız” dedi. Türkiye’de olduğu gibi dünyada da büyük zincirlerin denedikleri formatlarda gücün sınırlarına geldiğini kaydeden Tahsin Pamir sözlerini şöyle sürdürdü:

“Karlılığı uzun vadeli korumak zor. Rekabet her zaman olacak. Hali hazırda sunulan metrekareler talebin üzerinde. Çok fazla mağaza açıldı. Bu sayısal büyüme ise sektörü tuzağa düşürdü. Doğru kareye maalesef ki odaklanılamadı. Evet şehirler büyüyor. Ama mağaza lokasyonları artık bir avantaj değil. İş gücü maliyetleri artıyor. Tüketiciler artık fiyata daha duyarlı. Fiyata, sayısal yarışa odaklanmak yerine değişimin, müşteride yaşanan beklentilerin farkına varıp, ülkeye yansımasına bakmalıyız.”

“TÜKETİCİ DEĞİŞİMİNE BUGÜNDEN HAZIRLIKLI OLUN”

Tüketici davranışları ve alışveriş trendleri üzerine de açıklamalarda bulunan Tahsin Pamir, daha fazla e-ticarete doğru kaymaya başlayacağına değinerek; “Müşteriler oturdukları yerden tüm fiyatları takip edebiliyor. 2017 yılında e-ticaret Avrupa hacminin 250 milyar Euro’ya ulaşacağı tahmin ediliyor. Yeni nesil alışverişte Türkiye, potansiyel olarak en üstte gösteriliyor. Yapılan araştırmalar Türkiye’de e-ticaretin daha fazla yerleşeceği ve yaygınlaşacağını işaret ediyor. Her ne kadar e-ticaret gıdaya dokunmaz deniliyor ancak Türkiye’de hizmet veren 2 e-ticaret sitesinde 3 bin 324 çeşit temizlik ürünü, her tür ofis malzemesi, 10 bin 662 çeşit gıda ürününü ve hatta 698 çeşit organik ürün bulmak mümkün. Bu rakamlar ABD’de ise yüz milyonlarla ifade ediliyor. Sadece bilgisayar başındaki ABD’liler oturdukları yerden 338 milyon ürünü satın alabiliyor. Teslimatlar ise drone ile gerçekleşiyor. Bu büyük değişime karşın tüm sektör oyuncularının bugünden bir iş planı olması gerek” açıklamasını yaptı.

Müşterilerin değişen tüketim ve alışveriş alışkanlıklarına yönelik rekabette farklı bir yaklaşımın hâkim olması gerektiğini belirten Tahsin Pamir, “Müşteriniz değişiyorsa siz de değişeceksiniz. İyi perakendeciler rakibini elbette takip eder. Ancak pazardaki değişimi, teknolojiyi, yasal değişiklikleri, müşteri tercihlerini, önde kalmak; hayatını devam ettirmek için gerçekleşen birleşmeleri kontrol edemezsiniz. Siz çalışanlarınıza, çalışanlarınız da müşterilerinize odaklanır; yenilikçi bir iş planıyla hareket ederseniz başarı kaçınılmaz” dedi. Yerel zincirlerin büyük buluşmasında Communication Partner Yönetici Ortağı Ufuk Çarşıbaşı ise “İletişim” ve “Yerlilik algısı” üzerine katılımcılara sunum yaptı.